Intel cpu sockel lga 1151 vilken processor

Permalänk

Intel cpu sockel lga 1151 vilken processor

Tjo,

Vilken processor skulle ni rekommendera till sockel lga 1151 och det sitter 32gb ram ddr4 2166mhz tror jag dom ligger på st.

Tacksam för svar

/Force

Permalänk
Medlem

Beror på vad du ska göra men bästa möjligt cpu från intel gen 6 och 7, alltså 6700k eller 7700k om jag inte tänker fel.
https://www.cpu-monkey.com/en/cpu_socket-lga_1151

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Spel mestadels

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

För att kunna ge ett adekvat svar behöver vi veta modell på ditt moderkort.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ni har glömt att fråga vilken version av socketen det rör sig om.

Vilken generation alernativt vad för chipset rör det sig om?

Permalänk

Jag har detta moderkort i lådan
https://www.asrock.com/mb/Intel/H310CM-DVS/
Har denna processorn i idag i7-6700k, men datorn vägrar starta. Nätagget funkar har tagit bort allt men vägrar starta. När jag trycker på power knappen så blinkar det till i lådan fläktarna startar men en sekund så slocknar den. Gissar att det är processorn.

Permalänk
Medlem

6700k är för gammal för det moderkortet.

https://www.asrock.com/mb/Intel/H310CM-DVS/#CPU

Där är listan på processorer som funkar på ditt moderkort. Observera att vissa processorer eventuellt kräver nyare bios.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Skrivet av kjenik:

6700k är för gammal för det moderkortet.

https://www.asrock.com/mb/Intel/H310CM-DVS/#CPU

Där är listan på processorer som funkar på ditt moderkort. Observera att vissa processorer eventuellt kräver nyare bios.

Ser det nu också, aj då.....
Då blir det något begangnat moderkort då 🤔

Permalänk
Medlem

Eller så köper du en i5 9400f billigt begagnat så är du igång

Permalänk
Medlem

Lånar tråden, hoppas att det är ok.
Har en ej komplett dator där jag saknar processor i ett bygge.
Moderkort ASUS TUF B360M-PLUS GAMING där det sitter
Minne - 2st DDR4 2666Mhz 16gb Corsair Vengeance LPX
Grafik - Geforce GTX 1650 super
Hårddisk 1 - SATA 250Gb Samsung 2.5"
Hårddisk 2 - SATA 4T BarraCuda 3.5"
Nätagregat - Corsair RM1000e

Min fundering är vad jag ska pula i för CPU i moderkortets socket 1151?
Funderingar, råd och tips till detta uppskattas då den kommer att användas mest som spelmaskin och jag inte vet vad jag ska leta efter riktigt... Intel vill vi nog ha och vattenkylning finnes att tillgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompa-72:

Min fundering är vad jag ska pula i för CPU i moderkortets socket 1151?
Funderingar, råd och tips till detta uppskattas då den kommer att användas mest som spelmaskin och jag inte vet vad jag ska leta efter riktigt... Intel vill vi nog ha och vattenkylning finnes att tillgå.

Se denna lista för vilka CPUer som är kompatibla med det moderkortet, Intel är givet eftersom det är det enda moderkortet har stöd för. Det vettigaste att leta efter är troligtvis en 8600K eller 8700K, eller motsvarande från 9000-serien om du vet att BIOS på moderkortet är uppdaterat med stöd för den serien.

Se bara upp med att inte betala för mycket för en begagnad CPU till ditt moderkort, det kan ibland vara mer prisvärt att sälja moderkortet och köpa nytt istället. En Ryzen 5600X + moderkort kostar t.ex. ca 3k och presterar bättre än något du kan få tag på till ditt moderkort.

Permalänk
Skrivet av perost:

Se denna lista för vilka CPUer som är kompatibla med det moderkortet, Intel är givet eftersom det är det enda moderkortet har stöd för. Det vettigaste att leta efter är troligtvis en 8600K eller 8700K, eller motsvarande från 9000-serien om du vet att BIOS på moderkortet är uppdaterat med stöd för den serien.

Se bara upp med att inte betala för mycket för en begagnad CPU till ditt moderkort, det kan ibland vara mer prisvärt att sälja moderkortet och köpa nytt istället. En Ryzen 5600X + moderkort kostar t.ex. ca 3k och presterar bättre än något du kan få tag på till ditt moderkort.

Tack för tipset.